BS059 Athome Project: Athome Project

prev next


Athome Project:
Athome Project

Format: CD
Catalogue number: BS059CD
Release date: 28. oct 2002
Export date: 24. mar 2003

press info // reviews

Download:
Klicktrack Store
iTunes // eMusic

Stream:
Spotify // Apple Music // Tidal // Google Play

01

Miles Around

02

A Feeling Of Care

03

Panpsychism

04

I Move On

05

Heaven & Hell

06

Analogue Acoustics

07

The Spy

08

Slow Train

09

Everything Changes

10

You

11

Electronic Music-Machine


Press info

Athome Project er Stian Jacobsen fra Stord utenfor Bergen. I 1998 gjorde ryggproblemer at han måtte slutte i jobben, noe som førte til at han kunne konsentrere seg helt og fullt om å produsere musikk, og han er nå en del av det stadig voksende elektronika-miljøet i Bergen. I tillegg til et par EP'er og bidrag på en haug samleplater, har han også produsert musikk til TV, kortfilmer og teater.

I likhet med sine Röyksopp-venner har Stians Athome Project en mere melodisk og nærmest poppete tilnærming til musikken. Dette mikses så med en god blanding av funky og jazza beats, dub og elektronika, til en særegen og svært så uimotståelig Athome sound. Han får også god hjelp av vokalist-funnet Caitlin Simpson, en canadier i bergens-eksil, som bidrar med flott soul-vokal på flere spor, og er en viktig del av live-oppsettet til Athome Project.

Radio-singelen The Spy var en av de mest fremtredende låtene på Friendly Selection samleren, og har også vært playlistet på Petre. I november slippes A Feeling Of Care på 12" og radio-singel, med remixer av Röyksopp og Universal Funk. Remixene er også inkludert på en ltd edt dobbel-CD version av albumet.

After the excellent Fjord 12" on the German label Stereo Deluxe, and dozens of releases on different compilations the last couple of years, finally, here is the debut album from Athome Project.

Mr. Athome himself is Stian Jacobsen, a 27 years old multi-instrumentalist and producer from Stord, an island outside Bergen, Norway. In the springtime of 1998, he got problems with his back and had to quit his daytime job. Fortunately, this gave him the opportunity to dedicate all of his time to produce music and explore the outer limits of electronica. He is now an important part of the ever-growing electronica-scene in Bergen (including a/o Röysopp, Ralph Myerz and Bjørn Torske).

Everything is played, recorded and produced in Stians bedroom, a true Athome production. Like his Röyksopp friends, he has a melodic and pop-oriented approach to composing his music. This is mixed with a nice blend of electronica, funky and jazzybeats and dubish grooves, creating the unique and irresistible Athome sound. An important element in the Athome sound is also Caitlin Simpson from Canada, now living in Bergen. She contributes with soulful vocals on several tracks, and is an important part of the Athome live set-up.

A 12" with remixes from Röyksopp and Universal Funk will be released in September 2002. The remixes are also featured on a bonus disc with a limited run of the album.


Athome Project:
Athome Project

Format: LP
Catalogue number: BS059LP
Release date: 10. feb 2003
Export date: 24. mar 2003

press info // reviews

Download:
iTunes // eMusic

Stream:
Spotify // Apple Music // Tidal

A1

Miles Around

A2

A Feeling Of Care

A3

Panpsychism

B1

I Move On

B2

Heaven & Hell

B3

Analogue Acoustics

C1

The Spy

C2

Slow Train

C3

Escape From Pressure

D1

Everything Changes

D2

You

D3

Electronic Music Machine


Press info

BS059 Athome Project: Athome Project
Athome Project er Stian Jacobsen fra Stord utenfor Bergen. I 1998 gjorde ryggproblemer at han måtte slutte i jobben, noe som førte til at han kunne konsentrere seg helt og fullt om å produsere musikk, og han er nå en del av det stadig voksende elektronika-miljøet i Bergen. I tillegg til et par EP'er og bidrag på en haug samleplater, har han også produsert musikk til TV, kortfilmer og teater.

I likhet med sine Röyksopp-venner har Stians Athome Project en mere melodisk og nærmest "poppete" tilnærming til musikken. Dette mikses så med en god blanding av funky og jazza beats, dub og elektronika, til en særegen og svært så uimotståelig "Athome" sound. Han får også god hjelp av vokalist-funnet Caitlin Simpson, en canadier i bergens-eksil, som bidrar med flott soul-vokal på flere spor, og er en viktig del av live-oppsettet til Athome Project.

Radio-singelen The Spy var en av de mest fremtredende låtene på Friendly Selection samleren, og har også vært playlistet på Petre. I november slippes A Feeling Of Care på 12" og radio-singel, med remixer av Röyksopp og Universal Funk.

After the excellent Fjord 12" on theGerman label Stereo Deluxe, and dozens of releases on differentcompilations the last couple of years, finally, here is the debut album fromAthome Project.

Mr. Athome himself is StianJacobsen, a 27 years old multi-instrumentalist & producer from Stord, an island outside Bergen, Norway. In the springtime of 1998, he got problems with his back and had to quit his daytime job. Fortunately, this gave him the opportunity to dedicate all of his time to produce music and explore the outer limits of electronica. He is now an important part of the ever-growing electronica-scene in Bergen (including a/o Röysopp, Ralph Myerz and Bjørn Torske).

Everythingis played, recorded and produced in Stians bedroom, a true "Athome"production. Like his Röyksopp friends, he has a melodic and pop-oriented approach to composing his music. This is mixed with a nice blend ofelectronica, funky and jazzybeats and dubish grooves, creating the unique and irresistible Athome sound. An important element in the Athome sound is also Caitlin Simpson from Canada, now living in Bergen. She contributes with soulful vocals on several tracks, and is an important part of the Athome live set-up.

A 12" with remixes from Röyksopp and Universal Funk will be released in September 2002.


Athome Project:
Athome Project

Format: DCD
Catalogue number: BS059LCD
Release date: 24. mar 2003
Export date: 24. mar 2002

press info // reviews

Download:
iTunes // eMusic

Stream:
Spotify // Apple Music // Tidal // Google Play

ltd edt bonus CD with Röyksopp mixes.

1.01

Miles Around

1.02

A Feeling Of Care

1.03

Panpsychism

1.04

I Move On

1.05

Heaven & Hell

1.06

Analogue Acoustics

1.07

The Spy

1.08

Slow Train

1.09

Everything Changes

1.10

You

1.11

Electronic Music-Machine

2.01

A Feeling Of Care (tre nøtter til röyksopp)

2.02

The Spy (universal funk's afro lounge remix)


Press info

BS059 Athome Project: Athome Project
Athome Project er Stian Jacobsen fra Stord utenfor Bergen. I 1998 gjorde ryggproblemer at han måtte slutte i jobben, noe som førte til at han kunne konsentrere seg helt og fullt om å produsere musikk, og han er nå en del av det stadig voksende elektronika-miljøet i Bergen. I tillegg til et par EP'er og bidrag på en haug samleplater, har han også produsert musikk til TV, kortfilmer og teater.

I likhet med sine Röyksopp-venner har Stians Athome Project en mere melodisk og nærmest "poppete" tilnærming til musikken. Dette mikses så med en god blanding av funky og jazza beats, dub og elektronika, til en særegen og svært så uimotståelig "Athome" sound. Han får også god hjelp av vokalist-funnet Caitlin Simpson, en canadier i bergens-eksil, som bidrar med flott soul-vokal på flere spor, og er en viktig del av live-oppsettet til Athome Project.

Radio-singelen The Spy var en av de mest fremtredende låtene på Friendly Selection samleren, og har også vært playlistet på Petre. I november slippes A Feeling Of Care på 12" og radio-singel, med remixer av Röyksopp og Universal Funk.

After the excellent Fjord 12" on theGerman label Stereo Deluxe, and dozens of releases on differentcompilations the last couple of years, finally, here is the debut album fromAthome Project.

Mr. Athome himself is StianJacobsen, a 27 years old multi-instrumentalist & producer from Stord, an island outside Bergen, Norway. In the springtime of 1998, he got problems with his back and had to quit his daytime job. Fortunately, this gave him the opportunity to dedicate all of his time to produce music and explore the outer limits of electronica. He is now an important part of the ever-growing electronica-scene in Bergen (including a/o Röysopp, Ralph Myerz and Bjørn Torske).

Everythingis played, recorded and produced in Stians bedroom, a true "Athome"production. Like his Röyksopp friends, he has a melodic and pop-oriented approach to composing his music. This is mixed with a nice blend ofelectronica, funky and jazzybeats and dubish grooves, creating the unique and irresistible Athome sound. An important element in the Athome sound is also Caitlin Simpson from Canada, now living in Bergen. She contributes with soulful vocals on several tracks, and is an important part of the Athome live set-up.

A 12" with remixes from Röyksopp and Universal Funk will be released in September 2002.


Anmeldelser [svensk][english]

Mutek
Athome Project eller Stian K. Jacobsen, for å gjøre det litt mer folkelig, har laget fet, funky trip hop lenge, men først nå kan massene gå og kjøpe en fullengde av hans superbe musikk. En dash Dorfmeister, litt Thievery, en tur innom Compost kontoret, men viktigst av alt den meget etterspurte norske sounden. Dette er gjennomført, fresht og bør appelere til et bredt publikum. Der så mange andre går inn feil dør, sørger Athome Project for å entre gjennom hovedinngangen. Her er det ikke de samme rytmene og beatsene du har hørt 975 ganger før. Det er noe nytt og freidig over dette. Nesten litt våryre følelser som vekkes. Nå er jo heller ikke Beatservice kjent for å tråkke i andres forspor med artister som ; Xploding Plastix, Slowpho, Kyd & Kango og Mind over MIDI i stallen sin. Dette er varmt og kaldt, høstmørke og beachen, skummelt og trivelig, sofa og go`foten!! Jeg har ventet lenge på denne snadderplaten fra Athome Project, og nå som den endelig er her og innfrir til de grader, løfter jeg min tunge flosshatt!! Deilig vokal på omlag halvparten av sangene gjør også denne lytteopplevelsen til en enda gladere affære. Keep up the good work, boys, jeg vil ha mer…..
(6/6) Oskar A. Libæk

Spot
Det fortsetter å spire og gro i det norske elektronika-miljøet. Athome Project har riktignok et par utgivelser bak seg allerede, men slår ut i full blomst med dette modne og gjennomførte debutalbumet. Hvem sa at Bergensbølgen var over?
Riktignok er Athome Project - aka Stian Jacobsen - fra Stord, men han bor og arbeider i Bergen. Noen vil kanskje påstå at den godeste Stian er littegrann seint ute, med tanke på hypen som var rundt elektronika fra regnværsbyen for noen måneder siden. Like greit, synes vi, Athome Project står fjellstøtt på egne ben, og er langt i fra avhengig av å surfe på noen bølge. Etter å ha dekket de fleste mindre vinylformatene med Fjord EP, All In The Mind, og Heaven & Hell (henholdsvis 10", 12", og 7"), deltagelse på samleskiver, samt jobbing for NRK og teaterproduksjoner, er altså tiden moden for albumdebuten. Jacobsen har tatt seg bedre tid enn mange andre til dette, og resultatet er et modent og gjennomført album. Stilsikkert, slitesterkt og variert. Han benytter gjerne kontraster og motsetninger, men ikke én eneste gang skjærer det i ørene. Tvert i mot. For de som ikke kjenner til Athome Project fra før, er Compost Records og artister som Rainer Trüby forholdsvis relevante referanser. Altså litt future jazz, litt beats´n´breaks, og litt av hvert. Plata åpner sterkt med 'Miles Around', en funky og dyp sak sentrert rundt kontrabass og konsise, drivende trommer. Låta kan, som resten av albumet, virke sparsommelig oppbygd, uten at man synes dette gjør noe. Det tar dog ikke lange stunden før man hører nye nyanser og avdekker nye lag med lyder og elementer. Et bærende element i mange av låtene er Caitlin Simpsons vokal, nydelig og jazzet, med masse følelse og innlevelse. Her har Jacobsen virkelig gjort et funn, og han vet å bygge opp lydbildet rundt den vakre stemmen. Alt i alt stemmer det aller meste på hele skiva, og det er vanskelig å dra fram enkelt-låter. I 'Move On' må likevel nevnes, blant annet som et ypperlig eksempel på hvor godt samarbeidet mellom Simpson og Jacobsen fungerer. Tekst, vokal og musikk smelter sammen til en agressiv, men likevel sår og ettertenksom låt, hvor motsetninger lever side om side... Nydelig! Athome Project er elektronika på sitt varmeste, mest organiske, og det hele virker så gjennomarbeidet og samtidig sjelfullt, at det ikke er annet å gjøre enn å lene seg tilbake i godstolen og nyte. 
(5/6) Henning Skjørsæter

BA
Et sted mellom Röyksopp, Moby og Teebee finner du Stian Jacobsen, alias Athome Project. Han er allerede utgitt på alle kontinenter, og mikser enkle melodier med jazza synth, fet bass og funky beats.
Athome Projects knallversjon av soundtracket til den legendariske norske dopfilmen «Himmel og helvete» – funky "Heaven And Hell" – burde ha like stor appell som Röyksopps "Eple". Og "The Spy", som allerede finnes på noen samleplater, setter seg i hodet med Caitlin Simpsons soulfylte paradisflukt og synth-ekko av gamle spionfilmer.
Albumåpningen med «Miles Around» er også sterk, med kult ståbass-groove og skyggen av Miles' trompet.
Vakre og drømmende "A Feeling Of Care" med canadiske Caitlin ligger ikke så langt fra Moby, men henter drivet fra dub. Snart kommer også Röyksopps remiks av låten. Röyksopp-fans vil på sin side sette pris på Stians minimalistiske "You".
"Athome Project" viser en artist med et stort register, som blander det akustiske og elektroniske med stor eleganse. Bare hør på "Analogue Acoustics".
(5/6) Ann Kristin Frøysland

Elektrofisk
For en flott overraskelse! Jeg hadde liksom begynt å sortere gode gamle Beatservice i smart men døll bunken, inntil jeg fikk denne debuten i hende. Athome har jo drevet på i ett par år nå og det er klart at det merkes at fyren har vokst seg fra Groovecentral (hva gjør de nå?) debutèn. Men så er det det å prøve å beskrive cd`en uten å få den til å høres ut som gjespesentralen, hvordan gjør man det? Den er jo jazza, laidback, chilla, og alle de typiske adjetivene man har lest om tusen
ganger før, og å komme opp med sammenlignbare band fører heller ikke hen; Massive Attack, Rae & Christian, fikk meg til å lure litt på når Howard Maple kommer ut med noe nytt, siden han sannsynligvis er den eneste her til lands som kan oppvise like mye skillz bak mixeren som her. Nei hva faen kan man si? For å ordlegge seg slik: Den bærer sine påvirkninger som om det var oransje refleksdress i det britiske overhuset. Man hører masse ting som lyder kjent og som jeg mener å ha hørt tusen ganger før, den er bare så jævlig mye fetere enn sine røtter. rett og slett. Skikkelig fett er det på vokalspora, hvor kanadiske Caitlin Simpson er med, for en sjelden gangs skyld så har vi ikke med en nevrotisk klagemur å gjøre, eller ei sånn derre "Jeg er så hipp å mystisk at jeg gidder ikke engang å finne på noe text, lalala" dame heller. Hun synger klart og øh, voksent, "Analogue Acoustics" kommer garantert til å få folk svette på Elektromonika (Snaus & venners klubbkveld i Oslo red. anm.), så mye kan sies. Masse smart programmering og fet produksjon ute å går her, kansje ikke så fett for Stian Jacobsen som han heter, stakkar ble sendt i produksjonstolen etter stygge ryggproblemer gjorde at han måtte si opp dagjobben, men hva kan jeg si, han harn gjort nederlaget om til seier på denne utgivelsen, det er jeg ikke i tvil om, og med den gode vinden som norsk musikk seiler igjennom det store utland nå, så skulle det ikke forundre meg om Athome kan komme riktig langt bortenfor horisonten.
Anbefales på det varmeste til de fleste!
Snau

Groove
Hjemmebakt
Det er Stian K. Jacobsen som er Athome Project. Og dette er virkelig et "at home"-prosjekt siden det meste er spilt inn på det berømmelige gutterommet. Som så mange andre på den norske elektroniske scenen befinner Jacobsen seg i Bergensområdet. At det er tromsøværingene i Beatservice som tar seg av mannens utgivelser er nok et bevis på at den elektroniske pilgrimsruten mellom Tromsø og Bergen fortsatt er åpen. 
Denne debutlangspilleren har snurret og gått i spilleren min hjemme og på Mac'en på jobb en god stund nå. Fra første runde likte jeg Jacobsens varme og fengende programmering, og jeg ble med ett skeptisk. Skulle jeg gå lei hele prosjektet i løpet av den første uka? Neida, ytterligere uker har gått, og Athome har vært min trofaste følgesvenn som jeg har blitt svært glad i. Det er ikke akkurat feinschmecker-programmering mannen byr på, men heller en gjennomført og enkel produksjon som funker. Det er låter som Panpsychism og Heaven & Hell entydige bevis for. Ikke for mye fiksfakseri, men heller en drepende effektiv grunnrytme som får foten til å gå og poengtert små-programmering over grunnrisset. 
Det er vokalsporene som er med på å heve utgivelsen til Athome Project over sine mange instrumentale svirebrødre. Kanadiennen Caitlin Simpson gjør en sterk innsats på mini-hitten The Spy, men gjør om mulig et enda bedre innslag på A Feeling Of Care, hvor hun til og med har noe på hjertet. Den mannlige vokalen på I Move On er ukreditert på min promokopi, men utgjør en fin motsats til Simpsons divavokal, selv om ikke låta er av de sterkeste i utvalget. 
Slow Train er en av mine favoritter blant instrumentallåtene på skiva. Her er det et driv og et jag i programmeringen som jeg ikke har vært borti siden Xploding Plastix sleit ut CD-spilleren min for et par år siden. Det er noe cinematisk over dette sporet, og til tross for - eller kanskje på grunn av - de simple effektene som ligger strødd utover sporet så opprettholdes en spenning gjennom hele låta. Det er dubrytmer som overtar på Everything Changes, med variert hell. Dubben misbrukes ofte siden musikkstilen består av enkle og lett gjenkjennelige elementer, men det er de færreste som mestrer de spinkle effektene og den fete bassen. Det krever nok noen år på baken for å få dubben til å gjøre jobben for deg, så jeg ville vært mer fornøyd om også vår mann Jacobsen overlot dette til de store gutta: Sly & Robbie, Mad Professor og Lee Perry. 
"Just press a button and things happen", er innledning på siste spor fra Athome Project i denne omgangen. Det er nettopp det Stian Jacobsen har blitt kritisert for etter at utgivelsen så dagens lys; at det er for "flinkt" programmert, for kalkulert til å være av høy kvalitet. I mine ører er det motsatte tilfelle med Athome Project; med begrensede midler har Jacobsen greid å mekke et sterkt uttrykk som riktignok ikke har finessene til Röyksopp, men som i det minste har et driv og en følelse ved seg. Dette gjør sitt til at Athome Project kryper nærmere toppkarakter enn for eksempel debutskivene til Ugress og Moonflowers. 
(5/7) Tom Erik Lønnerød

Panorama
Behagelig elektronikadebut

Mer bra musikk fra Vestlandets hovedstad Bergen. Denne gangen fra strilen Stian Jacobsen, som under navnet Athome Project kan by på en elektronika- og dubcocktail med vibber fra de store jazzdivaene på femti- og sekstitallet. 
Da Stian Jacobsen fra Stord utenfor Bergen måtte slutte i jobben på grunn av ryggproblemer i 1998, fant han tid til å vie seg helt til musikkinteressen. Fire år senere har det ført til et par EP-er, flere bidrag på samleplater, samt musikk til TV, kortfilmer og teater, og nå albumet Athome Project. 
Selv om Athome Project har base i Bergen er han ikke en del av Mikal Telles stall, men signet av det anerkjente Tromsølabelet Beatservice. Som sine kolleger Xploding Plastix på samme label, er Athome Project sterkt perkusjonsfokusert. Der Xploding Plastix drar oss med ned i dunkle lydlandskaper, og sier Treat Me Mean, I Need The Reputation holder Athome Project seg svevende over bakken med myke soultilnærminger. Det får han også god hjelp til av kanadiske Caitlin Simpson, som bidrar med en flott og sjelfull vokal. 
Athome Project er i all sin kompliserte enkelhet behagelig musikk for avslappet lytting. Elektronika, jazz og dub i skjønn forening. Perfekt musikk for kaffebarer og andre barer med litt laidback stemning. 
Albumet er velprodusert og flyter fint, men byr ikke på de store utfordringene og mangler for eksempel Röyksopps meloditeft, eller den voldsomme perkusjonistiske spensten man finner på fjorårets Xploding Plastix album Amateur Girlfriend Go Proskirt Agents. Likevel kommer Jacobsen godt ut av det på dette debutalbumet med fritt flyt av fine harmonier og dvelende rytmer. 
(4/6) Maren Fjogstad Hansen

Bergens Tidende
Selvtitulert førstealbum fra Stords store sønn
Det er ryggproblemer vi har å takke for at vi i det hele tatt har hørt om Trollmannen fra Stord, aka Stian Jacobsen, aka Athome Project. I 1998 var det nemlig dette som gjorde at han måtte slutte i jobben. Med så mye fritid på hendene hadde han endelig tid til å konsentrere seg om musikk på heltid, noe elektronika-miljøet i Bergen har vært særs godt fornøyd med. Fra før har han gitt ut et par EP'er på tyske Stereo Deluxe, og noen husker ham kanskje også fra samleplater som sommerens Friendly Selection. Kortfilmer, teater og TV har også blitt beæret med Jabobsen-signerte kreasjoner.
Men den selvtitulerte "Athome Project" som ble sluppet mandag er hans første langspiller.
Helt fra starten av er det klart at Jacobsen har en nærmest gudegitt gave for å smi sammen smittende rytmer. Hør bare "Miles Around" som formelig hamrer seg innsmigrende inn i øregangene. Et annet sammentreff ville også at den canadiskfødte vokalisten Caitlin Simpson skulle være strandet i Bergen for tiden. Hun låner ut sin sjelfulle stemme til både albumet og live-showene til Athome Project. Særlig er "Analogue Acoustics" et flott eksempel på samarbeidet.
Selve musikken er en blanding av det meste man kan tenke seg kan bli kvernet ut av små sorte bokser. Her finner du elektronika, house, dub, beats og jazzete funk. Likevel er det ikke gull alt som kommer fra Stord. De seige dub-infeksjonene "Everything Changes" og "You" når ikke helt opp til førsteinntrykket av platen. Også "A Feeling of Care", andresingelen fra platen, er på den anonyme siden. Sistnevnte lener seg en god del på gammel Massive Attack, en tydelig inspirasjon for Athome Project.
Albumet "Athome Project" er likevel et kjærkomment tilskudd til den bergenske (for ikke å snakke om den norske) platefloraen. Sammenligninger med vennene i Röyksopp er ikke utelukket, siden de begge har den samme "poppete" tilnærmingen. Fordelen med Stian Jacobsen i denne sammenhengen er at du ikke er luta lei alle låtene ennå.
(4/6) Walter N. Wehus 

Nettavisen
Mer halvslack elektronika fra Bergen, noen? Tja, vi orker vel alltids en albumdebutant til før backlashet tar oss.Athome Project er identisk med Stian Jacobsen fra Stord utenfor Bergen, og musikken han lager er ufarlig, velprøvd elektronika – ganske variert, ganske velkjent – og bare sjelden noe mer enn bare ganske interessant.Som uforbederlig dub-elsker er det kanskje ikke så rart at jeg faller mest for dub-eksessene hans, og som matlei chill’er er det vel heller ikke så uventet at jeg ikke blir voldsomt imponert når Jacobsen hyrer inn en pentsyngene dame på enkelte mer eller mindre tilbakelente spor, som for eksempel på "The Spy", som har vært å høre på P3.Men som med eksempelvis Ugress og Ralph Myerz og Bobby Hughes Combination/Experience, er det ikke overvettes originale toner de utgir på plate for tiden, selv om de alle vet å glimte til hist og her.Det nytter dog ikke bare å kunne sitt håndverk, det må rykke i oss, gripe tak i en nerve et eller annet sted, for at kicket skal videreforplante seg til for eksempel en dansefot. Og det må helst gjøre det gjentatte ganger i løpet av et helt album, og aller helst hele tiden.Dette makter ikke Athome Project å gjøre, selv om for eksempel åpningssporet "Miles Around", "Electronic Music Machine" og "Everything Changes" gir indikasjoner om en potensielt artig seilas.  Kanskje er det oppfinnsomt å bruke kameraklikk som rytmisk element, kanskje er det artig med jazza bassganger og sampla amerikanere som jabber bruddstykker om et eller annet, men for meg mangler Athome Project det lille eller kanskje snarere det store ekstra som skal til for å markere seg i mengden av artister som forsøker seg med liknende saker for tiden.
(3/6) Martin Thronsen

Aftenposten
Stødig teknikk, ustødig innlevelse
Stian K. Jacobsen kan definitivt leksa si hva studio og teknisk utstyr angår,noe man tydelig hører på denne selvtitulerte platen. Han kan også lage finelåter som passer i situasjoner der man ikke trenger å anstrenge seg så myefor å være tilfreds. Det er dessverre her Athome Project havner i bunkenmerket "elektronika", med et stort "middelmådig" stempelprentet på coveret. Albumet har et bedagelig tempo som passer til koseligekafébesøk, avslappende frisørbesøk og lange overtidstimer på kontoret. Mennår det er på tide å dra hjem, er ikke Athome Project noe man øyeblikkeligsavner. Jacobsen sitter inne med masse ubrukt potensial, men må lære seg åblande fornuft og føleslser på mer finurlig og innlevende vis.
(3/6) Ariane S. Nilsen

Natt& Dag
Ikke for å være stygg, men det er nettopp fordi CD-hylla mi er full av skiver som dette at jeg aldri finner noe å sette på. Velprodusert, men i siste instans ganske anonym trip hop; DJ-muzak skreddersydd for urbane cafeer, TV-jingler og reklame. Proft, delikat, toppers hos frissørn, men lettere meningsløst i en personlig setting.
At Stian Jacobsen fra Stord kan håndverket beviser han til fulle med sin selvtitulerte debut, det høres ut som han har levd i studioet de ti siste årene. Men neste gang bør han ta noen nødvendige skritt ut i det ukjente og skape noe mer enn slike utpulte soundtracks fra den urbane idealhverdagen.
(3/6) Harald Grenne

Dagsavisen
Bergen er som kjent det nye Tromsø, og Stian Jakobsen er den nyestealbumdebutanten fra byens elektronika-miljø (Røyksopp har remikset den nestesingelen fra plata: «A Feeling Of Care»).
Under navnet Athome Project lager han jazz- og soulinspirertstemningselektronika. Han er definitivt inne på noe, men framstår mer som enflink programmør enn en sjelfull musiker. Best fungerer sporene med strykere,breakbeats og soul-vokal fra eksilcanadieren Caitlin Simpson. Minst interessantblir det når Jakobsen prøver seg på actionfilmmusikk, og dubsporene manglertyngde.
Som navnet antyder er dette lagd i og for heimen, og enkeltspor her kan sikkerthevde seg på den stadige strømmen av «nordic lounge»-samleplater. Til trossfor lovende tilløp - som åpningskuttet og Miles Davis-honnøren «Miles Around»- føles dette aldri som en nødvendig plate.
Bernt Erik Pedersen

Svensk

Zeromagazine
Efter att Stian Jacobsen skadat ryggen i en arbetsplatsolycka blev hansjukpensionär och bor man i trakterna av Bergen är det självklart musik man börjarägna sig åt då. Vilket resulterade i att han började mixa tungt svängandeFunk, Dub och Electro med varandra.
Detta resulterade i ett varmt och tungt pulserande sound som vi här på 11 spårfår njuta av. Och det blir inte precis sämre av att han på några låtarplockat in den kanadensiska sångerskan Caitlin Simpson vars röst är något avdet bästa jag hört på länge
Efter hört denna skiva är jag helt såld på karlns musik och jag hoppas detinte dröjer länge innan jag får höra mer av denne talangfulle gutt.
(4/6) Sven Eklöv

Newz
Athome Project är kollegor till Röyksopp och således handlar det om melodisk electronica. Läckra kanadensiska sångerskan Caitlin Simpsons själfulla röst gör att det låter lite väl mycket Massive Attack a la ”Blue Lines” men det är tillräckligt eget för att funka ändå. I framtida historieböcker kommer man att kunna läsa: ”Bristolscenens undergroundbeats letade sig vid millennieskiftet över Nordsjön till Norska Bergen. Där tog man även till sig den franska neodisco-vågen. Så föddes det naturnära soundet av gå-på-tur-trip-hop.” Nja kanske inte, men norrmännen har i alla fall lyckats göra en scen av Bergen och Athome Project en schyst representant. De är inte så atmosfäriska som Röyksopp utan har mer tyngd och är mer låtorienterade.
Jocke Persson

Reviews

PitchAdjust
Norwegian producer Stian Jacobsen presents us with a long player made solely in his bedroom studio, which gives us a flavour of his life and house. Pitched firmly on the jazz side of the breaks market, "Athome" is an unpretentious representation of Stian's musical mind. "A Feeling Of Care" comes on like early Massive Attack courtesy of some "Unfinished Sympathy" like passionate strings, as the drums kick back, a nasty bass engulfs all and the loving vocal appeals for compassion. "Panpsychism" sees a rich bizarrely shaped guitar combine with laid out keys, plump tense beats and a despondent bass. "Analogue Acoustics" is Stian's tentative flirtation with D&B, courtesy of hyper-active breakbeats, a snarling bass, forlorn vocals and keys that provide a glimmer of hope. "Everything Changes" is smoking bottomless dub, with elephantine crashing beats which shake the floor, a melodic bass to get lost in and a slowly forward marching synth. Quality powerful Scandinavian breaks.
Jon Freer


Main // Information // History // Artists // Releases // Live // Mailorder