Design/artwork by Bernt Ottem | Mind over MIDI: Format: CD press info // reviews |
limited edition 1000 copies
01 | arrive |
02 | relief |
03 | fraction |
04 | run channel |
05 | hypoxia |
06 | element/s |
07 | still low? |
08 | reflux |
09 | run:time |
10 | time-out |
11 | statement |
12 | depart |
Helge Tømmervåg fra Kristiansund er en av veteranene i den norske elektroniske scenen. Han anskaffet sin første synth i 1980, og på begynnelsen av 90-tallet startet han sitt nåværende prosjekt Mind over MIDI. Statement ble innspilt parallelt med forrige album Project 3, og kan karakteriseres som den litt skumle storebroren til dette albumet. Mens Project 3 ble "myket opp" av sitt kobbel av gjestemusikere og vokalister, så er Statement rent instrumentalt, et strengt minimalistisk, mørkt og dystert album. Men samtidig et følelsesladet og dypt album, som setter dype spor hos lytteren. Albumet så lenge ut til å ende opp på demo/promo-stadiet, men en stadig større etterspørsel hos fansen (inkludert staben til +8, selskapet til Plastikman/Richie Hawtin) har ført til at vi omsider slipper denne godbiten. Men kun i et begrenset opplag på 1000! | Helge Tømmervåg from Kristiansund on the mid-west coast of Norway is one of the veterans of the Norwegian electronic scene, he got his first synth in 1980, and in the early 90's, he started his current project Mind over MIDI. Statement was recorded in parallell with his last album Project 3, and can be characterised as the creepy big brother to this album. While Project 3 was "softened" by a host of guest musicians and vocalists, Statement is pure an instrumental, strict minimalistic and dark album. But at the same time an album filled with depth and emotions. Demands from the fans (including the +8/Plastikman staff) have finally led to a release of this album. But only in a limited run of 1000 copies! |
Mute
Elektronikeren Helge T�mmerv�g fra Kristiansund er en underkjent fyr, sp�r du meg. Dette er det fjerde albumet hans under MoM-navnet, og det duger, som det pleier � gj�re. Statement er faktisk gitt ut f�r, i hvert fall 9 av de 12 l�tene. LP-utgaven av denne plata kom nemlig som bonus-skive p� vinylversjonen av det forrige MoM-albumet Project 3. Det er over to �r siden n�, og var definitivt p� tide at disse l�tene ble gjort tilgjengelige p� CD ogs�. P� Project 3 var T�mmerv�g i gjestemusiker-modus og inviterte allhverdens folk i studio (Wesseltoft, Molv�r m.fl.), og skiva sprikte litt p� grunn av det. P� Statement er derimot bare han selv og maskinene, og det l�ter minst like bra. T�mmerv�g har lenge hatt et oppheng i Berlin-dub-electronica � la Mauritzio/Rhythm & Sound - ikke s� dumt det, fors�vidt, men jeg synes han har hatt en tendens til � herme litt mye. Her, derimot, er dette ulne soundet tilsatt adskillige doser ambiens og permafrost. P� sitt beste n�rmer det seg Gas-prosjektet til tyskeren Mike Ink i kvalitet, og det er et kompliment. Det er minimalt som rakkern, dette her, og ikke noe han kommer til � vinne nye fans med. Men bah, de kloke vil skj�nne. Beste tilgjengelige taiga-musikk akkurat n�.
(7/10) �rjan Sletner
Exact
Det finnes knapt noe p� denne utgivelsen kristiansunderen Helge T�mmerv�g ikke har gjort selv. I sitt hjemmestudio Transistor Laboratory jobber han med sine inspirasjoner fra tysk og britisk 70-talls elektronika. Han har sitt hjerte i det ambiente uttrykket, og har falt helt hen i det meditative denne gangen. "Still Low?" er et greit eksempel p� at han f�r det til, men stort sett er det lite givende � h�re hele denne timen. Kun i "Run:Time" og "Time:Out" blir det nok liv i musikken til at den blir litt varm og atmosv�risk interessant. Dettte er ikke albumet som gir T�mmerv�g genistempel.
(3/6) KD
Main // Information // History // Artists // Releases // Live // Mailorder |