Cordion: Format: CD press info // reviews |
01 | Hiatus |
02 | Relish Words Softly Spoken |
03 | Zeitgeist |
04 | Unfold |
05 | Concession Of Age |
06 | Entity |
07 | Bypass Sleep |
08 | Exuberance In An Autumnal Colour Scheme |
09 | Come On In, The Water Is Lovely |
10 | Litany |
Cordion holder til i Oslo og består av Christopher Johansen på vokal og Tommy Jansen på instrumenter og elektronikk. Motifs har tatt opp tråden fra debuten i 2003 og utviklet soundet videre. De har fått en større dynamikk i sangene, men den virkelig store forskjellen ligger i det produksjonsmessige. Akustiske instrumenter og gamle rekvisitter fra loftet ble tatt opp i studioet i Oslo og presset igjennom diverse støvete kretskort, dårlige ledninger og granulære synteseprogram i datamaskinen. I andre enden kom det ut organiske lydsløyfer som ble bearbeidet videre og satt i system. Isteden for å stoppe her og sette en mystisk genreetikett på det, er det nå den virkelige jobben for Cordion begynner. Disse "støy"-elementene danner grunnlaget for mer melodiøse komposisjoner og vokallinjer. Det hele toppes med nytt lag med akustiske instrumenter som piano, cello, bratsj, pumpeorgel, trekkspill, klokkespill, gitarer osv, før vokalen kommer inn og plasserer seg i sentrum. Den store interessen for film og europeisk filmmusikk skinner igjennom på Motifs, i form av stemning, instrumentering, tematikk og tonespråk. | Cordion is based in Oslo, Norway and consists of Christopher Johansen on vocals and Tommy Jansen on instruments and electronics. Motifs has picked up where the debut from 2003 left, but has grown both in form and structure. The first thing that you will notice is the change in dynamics. Through repeated spins you will also notice the change in the basic composition structure and the depths of the electro acoustic production. Both acoustic instruments, tools and toys from the attic were recorded in their studio and processed through dusty printed circuit boards, broken cables and granular synthesis programs in the computers. What came out of this process were organic noise loops which were further processed and strictly rearranged. These noise elements are being used as a fundament for more melodic compositions and vocal harmonies. With all the weird stuff under control, it is time for the instrument layering. Piano, cello, viola, harmonium, accordion, glockenspiel, guitars and such is recorded before the most important element of the production is ready; the vocals. Their interest in movies and European film and folk music shines through on Motifs. It's recognized in the moods, instrumentation, structure and tonality. |
Exact
Tommy Jansens elektronikk knirker og knitrer seg under Christopher Johansens forsiktige, meget dempede vokal. Her er det ikke snakk om hitl�ter, det er ofte ikke snakk om melodier engang. Jansen har rotet p� loft og i boder etter gamle elektriske ting, som kan gi ulike elektriske impulser som kan omsettes til lyd. Det er blitt duoens andre plate, som riktignok er mer tilgjengelig enn sist, men de skaper allikevel musikk man enten avskyr eller blir utrolig fascinert av. Krydring med cello, pumpeorgel og trekkspill opp� det hele gj�r at lydbildet er b�de spennende og vakkert. Et album � jobbe med, og et album du kan bli skikkelig glad i.
(4/6) Kenneth Dalby
Gaffa (Danmark)
Stemningspakket elektro-akustisk toer fra norsk duo
Cordion udgav for knap tre �r siden et glimrende selvbetitlet debutalbum. Denne opf�lger, Motifs, cementerer den norske duos fine sans for at skrive stemningspakkede sange. Lydbilledet pr�ges stadig af Christopher Johansens udtryksfulde vokal, og Tommy Jansens produktioner form�r fortsat at flette elektroniske elementer og akustiske klange sammen p� fornem vis. Motifs emmer af melankoli, og selvom det ikke er alle numre, som er lige sp�ndende, er der masser at komme efter. Tag for eksempel blot Unfold, der er en bed�rende fintf�lende ballade med piano, harmonika og strygere. Fokus i Cordions musik er solid sangskrivning, og de kunne for s� vidt godt have udeladt at benytte sig af elektronik p� dette album, for sangene er st�rke nok i traditionel forstand. At Jansen har lagt et stort arbejde i at g�re produktionen sofistikeret med diverse elektroniske strejf, er dog ingen fejl. Det er nemlig med til at pirre �rerne og sikrer en detaljerig lytteoplevelse, som forl�nger Motifs' holdbarhed p� stereoanl�gget.
(4/6) Af Jakob Rosenbak
Soundslike (Belgium)
Sinds haar oprichting in 1994 serveerde het Noorse labeltje Beatservice ons al een honderdtal interessante Scandinavische electronica-exploraties van o.a. Biosphere, Flunk, Kolar Goi, Mind over MIDI, Sternklang, etc. Nieuwe lekkernij op het dienblaadje van de Beatservants is Cordion, een studioduo uit Oslo, dat voornamelijk de almaar drukker bezochte schemerzone tussen ambachtelijke warmte en artificieel knoppengeknutsel verkent, een populair popoord dat al gedeeltelijk werd omgeploegd door The Album Leaf. 'Motifs' bevat dan ook heel wat motiefjes die we al kennen van het muzikale kwaliteitsbehang van Jimmy Lavalle. "Relish Words Softly Spoken", bijvoorbeeld, komt akoestisch binnengekabbeld maar mondt al snel uit in een waterval van bleeps, cuts en clicks. Opvolger "Zeitgeist" cirkelt rond een typische weeklaag-whining-stem overgaand in mooie, lijzige zangpartijen, die nu eens doen denken aan Perry Blake, dan weer aan Notwist, Havergal of Low. In "Entity" worden een Spaanse gitaar en accordeondeun knap verpakt in een wikkel van blikkerende bleeps. In het hitgevoelige "Bypass Sleep" ondergaat een pakkend mooi vioolrefrein dezelfde succesbehandeling. Wie nu monkelt dat Cordion vermoedelijk dus de zoveelste Album Leaf-adept is die snel wat indietronica-trucs op het klankkopieerapparaat heeft gelegd, moet ik echter tegenspreken. Cordions composities � het auditieve equivalent van sfeerrijke film stills � zijn immers sterk genoeg om die vergelijking snel te doen verbleken.
(4/6) Stefan Flipkens
Main // Information // History // Artists // Releases // Live // Mailorder |