BS043 Various: Arctic Circles 3

prev next


Various:
Arctic Circles 3

Format: CD
Catalogue number: BSCD043
Release date: 24. aug 2001

press info // reviews

Download:
iTunes // eMusic

Stream:
Spotify // Apple Music // Tidal

01

Flunk: Indian Rope Trick

02

Röyksopp: A Quiet Life

03

Athome Project: Escape From Pressure

04

Xploding Plastix: 22-Carat Tear-Jerker

05

Monlope: Midnight Cowboy

06

Debris: Instant

07

Slowpho: Souvenir

08

Kolar Goi: Temt

09

Upper Rooms: The Walkthrough

10

Circular: Sweep

11

Svalastog: Land

12

Mind over MIDI: The Kid On Third

13

Elektronische Geist: I Love You Girl

14

Sketch: Grunn

15

Information: After A Severe Fire (remix)

16

Kim Hiorthøy: Äppelträd


Press info

bs043 Various: Arctic Circles 3

tracks 15 and 16 are miss-spelled on CD-cover. This is the correct titles.

Press info

Arctic Circles-serien er en annenhver-årlig status på det som rører seg av norsk downtempo, electronica og ambient. Tredje samling i serien er nå klar, og starter i downtempo/ chill out-gata før den etter hvert vrir seg mere over mot electronica og ambient.

Fire debutanter har fått plass. Flunk, er et nytt sideprosjekt til Ulf Nygaard i Folk & Røvere, Monlope er et spennende nytt navn fra Kristiansand, Kolar Goi er det nye prosjektnavnet for Gaute Barlindhaug (tidligere Aedena Cycle), og Svalastog er Per Henrik Svalastog fra Information sitt nye solo-prosjekt.

Arctic Circles 3 fungerer også som label-compilation med godbiter fra de fleste Beatservice-artistene, anført av Xploding Plastix sin uvant rolige spor (med vokal!) og Mind over MIDI sitt kjølige arktiske minimalisme.

I tillegg er det spor fra gamle kjente som Sketch og Debris, og nye stjerner som Röyksopp, Athome Project og Kim Hiorthøy.

Arctic Circles 3 er en variert meny, håndplukket og nennsomt satt sammen av Beatservice-sjefen Vidar Hanssen. 

The Arctic Circles series is s bi-annual tour-de-force of the current Norwegian downtempo, electronica and ambient scenes. The third in the series is now ready, and it starts in the downtempo/chill out area before it gradually turns into electronica and ambient.

The compilation features four debutantes: Flunk, is a new side-project from Ulf Nygaard in the Norwegian pop/triphop project Folk & Røvere, Monlope is a new name from Kristiansand (home of the Quart festival), Kolar Goi is the new project name from Gaute Barlindhaug (previously known as Aedena Cycle), and Svalastog is the new solo-project from Per Henrik Svalastog of Information.

Arctic Circles 3 also works as a label-compilation, with goodies from most of the Beatservice artists, like the unusual relaxed vocal track from Xploding Plastix, and Mind over MIDI's icy arctic minimalism.

In addition, there are tracks from old familiars like Sketch and Debris, and new stars like Röyksopp, Athome Project and Kim Hiorthøy.

Arctic Circles 3 is a varied menu, handpicked and thoughtfully sequenced by the Beatservice-boss Vidar Hanssen.


Various:
Arctic Circles 3 DJ Sampler

Format: 12"
Catalogue number: BSEP043
Release date: 20. aug 2001

press info

A1

Flunk: Indian Rope Trick

A2

Röyksopp: A Quiet Life

A3

Kolar Goi: Temt

B1

Svalastog: Land

B2

Mind over MIDI: The Kid On Third

B3

Elektronische Geist: I Love You Girl


Press info

bs043 Various: Arctic Circles 3

tracks 15 and 16 are miss-spelled on CD-cover. This is the correct titles.

Press info

Arctic Circles-serien er en annenhver-årlig status på det som rører seg av norsk downtempo, electronica og ambient. Tredje samling i serien er nå klar, og starter i downtempo/ chill out-gata før den etter hvert vrir seg mere over mot electronica og ambient.

Fire debutanter har fått plass. Flunk, er et nytt sideprosjekt til Ulf Nygaard i Folk & Røvere, Monlope er et spennende nytt navn fra Kristiansand, Kolar Goi er det nye prosjektnavnet for Gaute Barlindhaug (tidligere Aedena Cycle), og Svalastog er Per Henrik Svalastog fra Information sitt nye solo-prosjekt.

Arctic Circles 3 fungerer også som label-compilation med godbiter fra de fleste Beatservice-artistene, anført av Xploding Plastix sin uvant rolige spor (med vokal!) og Mind over MIDI sitt kjølige arktiske minimalisme.

I tillegg er det spor fra gamle kjente som Sketch og Debris, og nye stjerner som Röyksopp, Athome Project og Kim Hiorthøy.

Arctic Circles 3 er en variert meny, håndplukket og nennsomt satt sammen av Beatservice-sjefen Vidar Hanssen. 

The Arctic Circles series is s bi-annual tour-de-force of the current Norwegian downtempo, electronica and ambient scenes. The third in the series is now ready, and it starts in the downtempo/chill out area before it gradually turns into electronica and ambient.

The compilation features four debutantes: Flunk, is a new side-project from Ulf Nygaard in the Norwegian pop/triphop project Folk & Røvere, Monlope is a new name from Kristiansand (home of the Quart festival), Kolar Goi is the new project name from Gaute Barlindhaug (previously known as Aedena Cycle), and Svalastog is the new solo-project from Per Henrik Svalastog of Information.

Arctic Circles 3 also works as a label-compilation, with goodies from most of the Beatservice artists, like the unusual relaxed vocal track from Xploding Plastix, and Mind over MIDI's icy arctic minimalism.

In addition, there are tracks from old familiars like Sketch and Debris, and new stars like Röyksopp, Athome Project and Kim Hiorthøy.

Arctic Circles 3 is a varied menu, handpicked and thoughtfully sequenced by the Beatservice-boss Vidar Hanssen.


bs043 Various: Arctic Circles 3

Anmeldelser [reviewsin english 22.10.02] [reviews in german11.11.02]

Spot
Norsk elektronica når stadig nye høyder. Og den tredje Arctic Circles samlingen fra Beatservice imponerer med både kjente og mindre kjente prosjekter. Er norsk techno på vei til å nå kommersiell status?
Det er ingen tvil om at Röyksopp, Xploding Plastix og Mind Over MIDI, alle med på samlingen, nå begynner å bli kjent utenfor de spesielt intresserte kretser. Det gledelige med Arctic Circles 3 er at alle de andre medvirkende holder like høy standard og viser særegenhet, samtidig som mange av låtene er enkelt tilgjengelig og ganske fengende.
Det første som slår meg er hvor rolig og behagelig albumet er. Det andre hvor jazzete norsk techno er blitt. Det råder ingen tvil om at bl.a. Bugge Wesseltoft, Nils Petter Molvær og Jan Bang har vært viktig inspirasjon for, og en viktig drivkraft bak, norsk elektronisk musikk de siste årene. Men prosjektene på Arctic Circles har allikevel funnet nye interessante vendinger, og resultatet er en særs delikat og deilig samling.
Første del av platen er den mest poppete med bl.a. Röyksopps "A Quiet Life" og et rolig, jazzete vokal spor fra Xploding Plastix. Det første sporet på plata "Indian Rope Trick" med Flunk er et av platens absolutte høydepunkter. Med nydelig vridd vokal, deilige rytmer og fele høres det nesten ut som en miks av Björk, Stina Nordenstam og Bel Canto.
På platas andre del er det mer minimalistisk og svevende. Her har mange tydeligvis latt seg inspirere av Geir Jenssen aka Biosphere. Og det mest underlige sporet på platen - Kim Hiorthøys "Äpleträd" - får avslutte sirkelen i denne omgang.
(5,5/6) Thomas Olsen

Aften Aften/Oslopuls
Janteloven ser ikke ut til å gjøre seg gjeldende for svært mange av dagens norske musikere, noe som har hatt en særdeles positiv effekt på en rekke av årets utgivelser. "Arctic Circles 3" inneholder intet mindre enn 16 norske bidrag, som alle har noe varmt å tilføre. Fellesnevneren i denne sammenheng er av det rolige slaget, der elektronica møter jazz, som møter ambient, som møter minimalisme, som møter samtiden... Når navn som Xploding Plastix, Athome Project, Mind over Midi, Röyksopp og Kim Hiorthøy er å finne på en og samme plate, er det vanskelig å rynke på nesen. Og som en liten bonus, må også Flunk nevnes, som er et sideprosjekt til Ulf Nygaard fra Folk & Røvere, som leverer en av platens desiderte fineste spor.
Høydepunkter: "Indian RopeTrick", "A Quiet Life", "Escape From Pressure" og "22.Carat Tear-Jerker".
(5/6) Ariane S. Nilsen

Musiq.no
Arktisk ambient
Røyksopp, som er ute med nytt album i disse dager, er blant bidragsyterne på den nye Arctic Circles-samleren fra Tromsølabelen Beatservice. Røyksoppene har allerede blitt lagt merke til av kred-magasiner i utlandet, og at hypen er berettiget er "A Quiet Life" et slående, om ikke akkurat hardtslående bevis på. Her tar de duvende sjumilssteg bort fra de tradisjonelle, ofte dørgende kjedelige chill out-sfærene. "A Quiet" innehar varierte stemninger med fin framdrift, progresjon heter det vel, og er aldri i nærheten av å bli ensformig eller høytflyvende. Mye takket være det klamme soundet - i positv betydning - som trekker det hele ned mot jorda og opprettholder den nødvendige balansen. Xploding Plastix er en annen gjenganger i norsk og utenlandsk media som har funnet veien til denne samleplata. Deres "22-Carat Tear-Jerker" ville fungert utmerket som tema i en nyinnspilling av en film noir klassiker fra 50-tallet. Lyden pensles ut fra det brede lerretet og gjennom skyggene høres en resignert kvinnestemme som synger Wishful Thinking Gets Me Nowhere. Andre høydepnukter er etnofiserte Flunk og Slowpho fra Kristiansand, sistnevnte med vokal innhyllet i et innsmigrende jazza/elektronika-slør, mens Kim Hiorthøy tenner opp et et lunt, knitrende elektronisk peisbål. Og apropos elektronisk peisbål: Her og der blir det rett og slett for mye av det gode, som for eksempel med de fløyelsmyke jazzstrofene på Debis "Instant". Da har jeg mer sansen for Informations urovekkende lydbølger. Ellers fyller elektroniske tåkeskyer opp lytterommet med drum’n’bass/ downbeat/ambient - eller hva det nå måtte være. Beatservice har på ny levert gode varer, men det fordrer imidlertid et rent og pent sinn med lite grums innabords hvis du skal få balsamert sjela di med dette.
Victor Josefsen

Fædrelandsvennen
Norsk på Norsk

Tror du Röyksopp er ulovlig? Tenker du at Exploding Plastix er noe man raner banker med? Og at alt Kim Hiortøy har å vise til er noen skriblerier i bøkene til Erlend Loe? Hjelp er på vei! På denne samleplaten får du en hendig innføring i hva som foregår i norsk elektronisk musikk for tiden. Dette er en utgivelse med behagelig hvilepuls som tar deg med inn i det elektroniske nord. Med andre ord: For den lille Arne Nordheim’en i deg.
(3/3)
Walter Wehus

Dagsavisen/Nye Takter
Elektronisk peiskos

"Arctic Circles" er en spennende statusrapport over hva som skjer innen kjølig og dempet elektronika i Norge, men nummer tre i serien blir for koselig i lengden. Første del av plata holder seg trygt i kaféstolen med en latte i neven, og virker nesten som et søknadsskjema for å delta på en chillout-samler. Men dette er til gjengjeld gode søknader, for både Röyksopp, Athome Project, Xploding Plastix og Flunk leverer langt bedre saker enn hva som var å høre på siste "Café Del Mar". Flunk er for øvrig et nytt prosjekt fra Ulf Nygaard (Folk & Røvere), som leverer en fin kombinasjon av trip hop og indiske stemninger krydret med en særegen Bjørk-aktig vokal. Og Röyksopp-sporet vekker appetitten framfor deres kommende album på engelske Wall Of Sound. Etter hvert forlater samleren kafeen for å utforske mer søkende elektronika og ambient, men etter som plata snurrer rundt melder en snev av kjedsomhet seg hos denne lytter. Mye står seg som enkeltlåter, men helhetsinntrykket står i fare for å bli lammende likegyldig. Jeg savner noe som river litt, noe med skarpe kanter og fandenivoldsk innstilling. Sammenlignet med for eksempel remiksplata til Jazzkammer ender det meste opp som lydtapet; sporene glir over i hverandre uten at du merker noe og etter hvert glemmer du nesten at plata står på. Bare Information klarer å røske opp med sin "After A Server Fire" - som trenger gjennom den elektriske peiskosen med en dose sårt tiltrengt uhygge.
Øyvind Holen

 

Reviewsin english

XLR8R
Northern European music typically gets lumped into two camps: the elfin quirk of Bjork or the glacial sprawl of Sigur Ros or Biosphere. The third of these series of Norwegian compilations goes a long way toward expanding that definition. AC3 ranges from Flunk's pensive trip-hop to Xploding Plastix's cinematic downtempo, flush with piano, horns and acoustic guitar. Monlopes's Midnight Cowboy offers a shimmering expanse of frozen, firelit loneliness, and Slowpho turns out a beautiful ballad somewhere between Zero 7 and Beth Orton. Kolar Goi's Temt is a shuffling, late-night house track along the bluesy lines of the Turals, and the latter half of the album adopts a warm electronic feel that will appeal to fans of deFocus and Thule alike.
Phil Sherburne

NME (friday recommendations)
Music from Scandanavia's icecaps proves to not be loads of glacial noodling
but an array of material ranging from the jazzy to the indie via Bjork-ish electronica. Recommended.

Muzik (feature)
Tromsø, in the far north of Norway, spends much of the year in darkness, and in thus home to all manner of doomy techno and glacial ambience (see Biosphere). Beatservice began as a Tromsø radio show hosted by Vidar Hanssen and in october 1994 he put together beatservice's first compilation, the 'Tromsø techno' cd. Since then there have been singles and artist albums as well as the lovely 'arctic circles' collections.
Recomended buy: 'Arctic Circles 3', which features Mind over MIDI, Monolope, Xploding Plastix and more

Muzik (review)
What's it all about? Norway is now of course the new brown. Which was previosly France. And downtempo electronica is the new ironic mullet. Right?
What's on it? A delightful survey of the aural oddities emanating from the Nordic Beatservice label, featuring the admirably monickred likes of Svalastog with their pastiches of Autechre, Xploding Plastix with their smokey jazz, Mind over MIDI's icily implacable downtempo and Monolope's near-perfect porn soundtrack muzik.
Any cop then? It could have done with tighter quality control (Elektronische Geist's ambient fug is unforgivable). But it's still a rewarding trawl through the extremities of electronica.
3/5

Sonomu
This arrival of this new installment of the series 'Arctic Circles' is like agreatly-anticipated visit from a favourite old uncle, only to discover he´sgrown muttonchop sideburns and sports aviator shades. What began with Volume 1as a "selection of sub zero soundscapes", at once compiling anddefining the so-called Arctic ambient of Norway, has now evolved into acollection of lo-tempo hipness. Beat-riddled and featuring quite a few divavocal appearances, the contributions by acts like Xploding Plastix, Röyksopp,Upper Rooms and a select gathering of very talented others is certainlyappealing enough, especially when a number of the performers make nice use ofBacharachian horn melodies. Reappearing near the end of the CD from previous,more ambient 'Arctic Circles', are Mind over MIDI, Sketch and Information. Thehonour of closing out the album is given to graphics artist extraordinaire KimHiorthøy, whose "Äpleträd" rounds off the proceedings on a nicelydissonant, naïve note.
Stephen Fruitman

Reviews inGerman

cd-kritik.de
Über die pulsierende und innovative Szene Norwegens wurde an dieser Stellebereits mehrfach berichtet. Das kleine, im nordnorwegischen Tromsö ansässigeLabel "Beatservice" spielt beim Aufsammeln und Veröffentlichen jungerNachwuchsbands eine große Rolle. Im Umfeld des Labels gediehen bereitsShootingstars wie Röyksopp, jüngst Slowpho mit ihrem phantastischen Debüt"Hi-Fi Sounds for young Norwegians" oder Flunk.
Ambient, Triphop, Electronica, Downbeat - oder alles auf einmal - sind diebeherrschenden Sounds der jungen Norweger, sehr melodisch, aber auchmelancholisch, unaufgeregt bis selbstvergessen, kühl, klar und frei von Kitsch.Sehr skandinavisch, könnte man also sagen.
Auf der (bereits) dritten Ausgabe der Compilation "Arctic Circles",die einerseits als Beatservice-Portfolio gelten kann, andererseits aber ebenauch einen Überblick der gesamten Szene bietet, sind natürlich auch diebereits erwähnte Bands vertreten, daneben aber weitere nicht minder spannendeNeuentdeckungen. Übereinstimmend wird von der Kritik dabei das Projekt"Xploiding Plastix" hervorgehoben. Wie die Musik zu einem Film Noiraus den 50ern klinge deren Beitrag "22-carat tear-jevlar" schrieb einnorwegischer Kritiker über die komplexe Komposition aus schrammenden Geigen,sonoren Bläsern, schrägen Gitarren und einer "resigniertenFrauenstimme" (musiq.no) im Triphop-Stil.
Die meisten Projekte experimentieren mit der Wechselwirkung zwischen akustischenInstrumenten und Computersounds. Monlope und Debris integrieren eine einsameTrompete in den digitalen Hintergrund, wodurch das desperate Gefühl weiterverstärkt wird, andere, wie Upper Rooms und Svalstog setzen dagegn auf 100%igeElektronik und lösen sich fast gänzlich von traditionellen Songstrukturen.Ihre verstörenden Klänge gehen bereits in die Richtung eines "nordischenTechno" (der mit dem, was hierzulande als Techno bezeichnet und vorgetragenwird, allerdings gar nichts gemein hat).
Insgesamt, unterstreicht "Arctic Circles 3" die Vitalität dernorwegischen Szene, die sicherlich noch einige weitere Überraschungenhervorbringen wird.
Michael Frost


Main // Information // History // Artists // Releases // Live // Mailorder