BS097 Flunk: Personal Stereo

prev next


Flunk:
Personal Stereo

Format: CD
Catalogue number: BS097CD
Release date: 23. apr 2007
Export date: 21. may 2007

press info // reviews

Download:
Klicktrack Store
iTunes // Beatport // eMusic

Stream:
Spotify // Apple Music // Tidal // Google Play // Deezer

01

Personal Stereo

02

Heavenly

03

If We Kiss

04

Haldi

05

Sit Down

06

See You

07

Two Icicles

08

Change My Ways

09

Keep On

10

Diet Of Water and Love


Press info

Flunk har hatt gode år, selv om det er tre år siden forrige album. Bandet har fortsatt til gode å bli oppdaget i Norge, men har til gjengjeld små og store fanbaser rundt omkring i verden, ikke minst blant film- og TV-produsenter i USA (The O.C., C.S.I. m.m). De to første albumene har solgt over 10.000 hver i USA, og Flunk er et av de norske bandene med aller flest bidrag på samleplater ute i verden. Debutsinglen og coveren av New Orders 80-tallsklassiker "Blue Monday" ble dessuten opphavet til sjanger-begrepet Folktronica.

Siden forrige album, "Morning Star" (2004) har også vokalist Anja Øyen Vister både vunnet NRK Petres Urørt og er denne våren fremme ved sin medisineksamen, gitarist Jo Bakke har gjort unna master i engelsk og Ulf Nygaard har levert nok en folk&røvere-plate. I tillegg var bandet på USA-turné våren 2006, og har også spilt for Flunk-fans i mer obskure byer som Tessaloniki, Bratislava, Istanbul, Beograd og en rekke andre steder.

Det nye albumet "Personal Stereo" er som de to første ("For Sleepyheads Only" (2002) og "Morning Star" (2004)) drevet fram av Anjas alveaktige vokal over bunnen av Ulfs programmerte elektronika og Jos lag av gitarer (og ofte lapsteel, bass, mandolin, triangel og mye mer). Og selv om oppløftende melankoli fortsatt er varemerket til Flunk, og Anja synger vakrere enn noen gang, har "Personal Stereo" skumlere stemninger enn forgjengerne. Men den tar også opp igjen tråden fra debutalbumet med klipp og lim fra de siste 30 årene med populærmusikk, noen ganger helt åpenbare (som i tittelkuttet og "Change My Ways"), andre ganger mer hemmelige nikk til Flunk-helter. En av dem, kultfavoritten Daniel Johnston bidrar med vokal på låten "Haldi".

Som vanlig er Flunks "budget pop" innspilt og produsert i sin helhet på soverommet i to forskjellige leiligheter på Grünerløkka, hjemme hos Ulf og hjemme hos Jo.

Flunk have had some good years since the last album three years ago. The band have yet to break through in their home country of Norway, but have many fanbases around the world, not least among film- and TV-producers in the US. (The O.C., C.S.I., The L Word, amongst others) The first two albums have sold over 10,000 copies each in the US, and Flunk is one of the Norwegian bands with most contributions on compilations around the world. Their debut single and their cover of New Order's 80s classic ”Blue Monday” coined the term ”folktronica”.

Since their last album "Morning Star" (2004), the various band members have finished other projects and educational endeavours. In addition, the band toured the US west coast in the spring of 2006 and have also played numerous European cities such as Tessaloniki, Bratislava, Prague, Istanbul, and Belgrade.

The new album "Personal Stereo" is similar to the first two ("For Sleepyheads Only" (2002) and "Morning Star" (2004)) in that it is centered around Anja's elf-like vocals over Ulf's programmed electronica and Jo's layers of guitars and other stringed instruments. And even if uplifting melancholy is still the Flunk trademark, and Anja sings more beautifully than ever, ”Personal Stereo” is in some ways darker than its predecessors. But it also sees a return to the debut album notion of cutting and pasting from the last 30 years of popular music, sometimes in an obvious way (as on the title track and "Change My Ways"), other times as more obscure nods to Flunk heroes. One of them, cult favorite Daniel Johnston, contributes with vocals on "Haldi".

As usual, Flunk's "budget pop" is recorded and produced in its entirety in bedrooms in two different apartments in Oslo, at Ulf's and Jo's.


Flunk:
Sit Down

Format: Digital Single
Catalogue number: BS097S
Release date: 26. mar 2007

press info

Download:
Klicktrack Store
iTunes // Beatport // eMusic

Stream:
Spotify // Apple Music // Tidal // Google Play // Deezer

1

Sit Down (album version)


Press info

Flunk sitt nye album Personal Stereo slippes i slutten av april. Som en forsmak slippes digital-singelen Sit Down, en duett mellom Anja og Ulf. Låten er i god Flunk-stil med sin melankolske nedstrippa gitar-pop blandet med diskret elektronika.

Flunk's new album Personal Stereo is released in the end of May. As a taster, the digital single Sit Down is released, a duet where Ulf sings along with Anja. The song is in good Flunk-style with it's stripped down melancholic guitar pop mixed with discrete electronica.


Anmeldelser [reviews ]

Romerikets Blad
Mer elektronika-melankoli fra Folk & Røvere-høvding Ulf Nygaard & co - og det er bare å la seg forføre!
Mens gruppas briljante andrealbum "Morning Star" (2004) var poppreget og tidvis ganske sommerlett, er det hakket mørkere og ikke like umiddelbart denne gangen. Det er dog stemningsfullt så det holder, med både framtredende og diskrete detaljer fra programmerer Ulf, lekkert gitarspill fra Jo Bakke, stødige rytmer fra trommis Erik Ruud og gåsehudvakker vokal fra Anja Øyen Vister - eller "alveaktig", som det gjerne heter i beskrivelsene av sistnevntes sang.
Flunk åpner småfrekt med å stjele ei tekstlinje fra R.E.M.s "The One I Love". De sampler Daniel Johnstons dikt "Dream" i den flotte "Haldi", gjør en vakker coverversjon av Depeche Modes "See You" med lavmælt gitarkomp - og baserer solide "Change My Ways" på Neil Youngs "Out on the Weekend". Aller flottest her er likevel duetten mellom Ulf og Anja i chillout-låta "Sit Down", som i mine ører har mye til felles med den deilige "Først måtte jeg finne deg" fra siste Folk & Røvere-skive.
Behagelig, spennende og utfordrende!
(5/6) Torstein Davidsen

Dagbladet
Fra det eksperimentelle til det leirbål-lette.

Dvelende slowrock. Dovent gitarkomp. Fjern kvinnestemme som siterer R.E.M.s "The One I Love" (1987) og roper at denne sangen er til hennes elskede. En sang som ruller lik et sakte brennende hjerte langs livets snirklete veier, ledsaget av bass, trommer og electronica. Kjærlighetens irrganger utforsket av Anja Øyen Visters ungpikestemme når hun gjentar sanglinjer som hemmelige mantraer. Arrangementer som unndrar seg fengende refrenger; en sjanger som av en smart kritiker er blitt kalt "folktronica". Fra Øst-Europas obskure rockscener til amerikanske salgslister; Flunk er blitt et kultband som sprer sine melankolske feelbad-sanger ut over grensene. Noen av disse sangene er så lydløse at de nesten forsvinner, andre setter seg som søte sår i øregangene. Tøft og nedtonet, rytmisk og huldrefagert. Flunk er både flinke, flotte og freidige.
(4/6) Fredrik Wandrup

Nordlys
Trives du først i Flunks selskap er det mye hygge for pengene.
Stressa? For mye kjas og mas i hverdagen? Mye støy fra gater og streder? Ta en Flunk morgen og kveld, og skulle ikke det hjelpe, vel så ring meg på mandag. Flunk er bandet som får den mest kaffebardelikate chill out-skive til å høres ut som et samarbeidsprosjekt mellom Scooter og Rammstein.
Anja Øye Vister har en svalhet i stemmen som om hun er redd for å bruke opp mikrofonen. Herrene Jo Bakke (strenger), Ulf Nygaard (vokal og programmering) og Erik Ruud (trommer) følger fint på med en sober og smakfull kombinasjon av elektronika og akustiske elementer. Personal Stereo (gitt ut på Beatservice i Tromsø) er mer helhetlig, mer nedpå, mer lavmælt, mindre springende og noen hakk bedre enn forgjengeren Morning Star fra 2004. Trives du først i Flunks selskap er det mye hygge for pengene, og kvartetten sjarmerer som vanlig med skamløse tjuverier (alternativt; respektfulle nikk til forbilder og inspirasjonskilder). REMs The One I Love lever og ånder i tittelkuttet, Change My Ways er basert på Neil Youngs Out On the Weekend og See You er en ren og pen og supersøt (kreditert vel å merke) cover av en Depeche Mode-singel som er så gammel at Martin Gore laga den på sveivesynth.
(4/6) Danny J. Pellicer

Østlendingen
Flunk er nok et norsk band som ser ut til å gjøre det bedre utaskjærs enn her hjemme i steinrøysa. Dette er bandets tredje album, og sjøl om innspillingen er gjort på soverommene i to leiligheter på Grünerløkka, ser det ut til å være større interesse for gruppas svært så stemningsfulle "folktronica" i USA enn i vår egen hovedstad. Dette bør det gjøres noe med, for dette er ualminnelig sjarmerende chill-out-pop. Vokalist Anja Øyen Vister, gitarist Jo Bakke og electronica-ekspert Ulf Nygaards (kanskje bedre kjent som Ulph fra Folk & Røvere) utgjør kjernen i Flunk som også har fått med seg kultartisten Daniel Johnston på låten "Haldi" - ett av flere høydepunkter. Mine favorittspor for øyeblikket er imidlertid tittellåten "Personal Stereo" og "See you" hvor Anjas vevre men svært så uttrykksfulle stemme virkelig kommer til sin rett.
(4/6) Per Kristian Hansen

Exact
Fem år etter debutsingelen og coveren av New Orders 80-tallsklassiker "Blue Monday", er Flunk ute med sitt tredje album. At bandet også denne gangen har gjort både innspillingen og produksjonen av plata på sine egne private soverom i Oslo, legger ingen demper på kvaliteten som sådan. Tvert i mot er dette helt i tråd med den herlig rolige og smått melankolske chillout-musikken Flunk skaper. Albumet driver fram av Anja Øyen Visters mykje, såre stemme, lagt på folk & røvere-medlem Ulf Nygaards programmerte elektronikk. Ispedd Jo Bakkes lag av girarer, skal det sies at bandet kanskje ikke oppfinner kruttet. Allikevel har Flunk helt klart noe ved seg. Med en tydelig sans for 80-talls synthpop, gjør bandet denne gangen en småsøt cover av Depeche Modes "See You" fra '82. Selv om den låta for undertegnedes del aldri trengte å gjøres på nytt, klarer Flunk på merkelig vis å inkludere den i resten av sitt mer eller mindre søvndyssende album
(4/6) KP

 


 

Reviews

Properly Chilled
Flunk return with their brand of sleepy-eyed electronica that turns down the machines and adds lots of strumming acoustic and slide guitar. Yes, I said slide guitar and it blends just as well as all the 80’s synths showing up lately. Flunk has a knack for making mellow music that escapes boredom and most of the cheesy elements that show up in the post-trip hop/chill electronica category.
"Two Icicles" comes across as Cocteau Twins meets Olive (remember them?) with sort-of drum and bass beats, strong string synths and soaring (in range) vocals, reminding the listener of the early days of electronica while simultaneously showing where it is now. "Change My Ways" is catchy, with a simple groove, great background effects, and somewhat folky acoustic guitar that all lend to a great pop song. It's one of those "I feel guilty for singing along in my car" songs that make you forget yourself and nod along.
Other standout tracks are "Heavenly" with it's dreamy vocals whispering in your ear like U2 and New Order playing each other's songs at the same time. The title track "Personal Stereo", "samples" a line from REM and makes it a meditation on sending out a song to the one you love. It's a classic Flunk sound that captures the way they can turn a simple yet elegant melody into a moment that sticks in your head for quite some time.
Dedric Moore


 


Main // Information // History // Artists // Releases // Live // Mailorder