Design/artwork by Bernt Ottem/Jens K Styve | Cordion: Format: CD press info // reviews |
01 | Woke up at 5 in Monterosso |
02 | Sleeper Masterpiece |
03 | Home |
04 | Sparks |
05 | Neutrodyne |
06 | Undertow |
07 | Comedown Queen |
08 | Snutt |
09 | Indian Summer |
10 | Sepilok |
11 | Think About |
12 | Marionette |
13 | Sincerely |
Tommy Jansen og Christopher Johansen på henholdsvis elektronikk og vokal utgjør den Oslo-baserte duoen Cordion. Basisen er klikk/knitre-elektronika, i samme musikalske terreng som Berlin-scenen og det siste albumet til Björk og de artistene hun samarbeidet med der: Opiate og Matmos. Musikken er melankolsk og ned-dempet, og elektronikken blandes med akustiske instrumenter som trekkspill, kontrabass og strykere. Noe som gir assosiasjoner til islendingene Múm og Sigur Rós. Men sammenlignet med disse har Cordion et mere rendyrket lydbilde, og ikke minst Christopher Johansen's særpregede "rocka" vokal. Stemningsmessig befinner vi oss i sentraleuropa et sted, en sen sommerkveld på en ute-café i Italia, for så på neste spor å kjøre en skranglete trikk igjennom Krakow sentrum. | Cordion, originated from Oslo, consists of Tommy Jansen who is in charge of most of the instruments, and Christopher Johansen who sings. Their music can be described as click electronica, linked to the musical landscape of the Berlin-scene and the latest album from Björk and her latest collaborators - Opiate and Matmos. Their music is melancholic and subtle, and the electronics are mixed with acoustic instruments like accordion, double bass and strings-not unlike the Icelandic bands Múm and Sigur Rós. However, Cordion have a more stripped sound, and Christopher Johansen's distinct "go for the throat" vocals. The mood is located somewhere in central Europe, a late summer night on a café in Italy, then suddenly on a rusty tram through Krakow downtown. |
Det Nye
En uinnvidd lytter vil sannsynligvis tippe at Cordion stammer fra Island, ikke fra Norge. Grunnen er at osloduoens musikk kan minne om en blanding av islandske Sigur R�s, M�m og til dels Bj�rk, bare med mannlig vokal. P� debutalbumet er malende, elektroniske klangflater uts�kt vevd sammen med klokkespill, orgel, gitar og andre akustiske instrumenter. Resultatet er en vakker, nesten meditativ stemning.
Knut Bj�rheim
Universitas
Velsunget knitredebut
Cordions mannskap utgj�res av Tommy Jansen bak spakene og Christopher Johansen p� vokal. Stilen p� debutplata kan karakteriseres som trip hop, med sl�ye rytmer og et lydbilde dominert av orgler, trekkspill og strykere. Her instrumenteres trip hopens vaggende groove med klikk� og knitrelyder; tunge rytmer fremf�res med fluevektperkusjon. Plata m� spilles h�yt for at rytmene ikke skal drukne i lyden av en romlende mage eller at noen steker egg p� kj�kkenet. Stilmessig lar det seg sammenligne med Bj�rks Vespertine, men mangler fandenivoldskheten til for eksempel Matmos, som i tillegg til � lage klikk- og knitrelyder p� datamaskin, sampler lyden av plastikkirurgi. Mange av sporene er korte, fors�ksvis stemningsfulle instrumentalsnutter som dessverre bare blir kjedelige. Men n�r Christopher Johansen synger, gj�r han det innlevelsesrikt og tilf�yer det s�kalte lille ekstra; g�r opp i falsett n�r det trengs, og lar stemmen sprekke n�r de melodiske vendingene blir lengselsfulle. Cordion er p� sitt beste p� sentimentale powerballader som "Sleeper Masterpiece" og "Comedown Queen", som er til � bli fjern i blikket av, som lokker en over i en tilstand av aktiv uvirksomhet. Et halvt sekund kunne det synes som om det som kom ut av h�yttalerne ikke lenger var musikk, men en varm sommerlig ettermiddagsbris eller lukten av en ny�pnet vinflaske.
Svein Egil Hatlevik
Groove.no
Needful things
Det syder og gror fremdeles i hovedstadens elektroniske milj�, selv om Akersgata og halve byen ser ut til � v�re mer opptatt av retro-rock og 80-talls fetisjisme. Osloduoen Cordion er et nytt bekjentskap for undertegnede, og selv om Tommy Jansen og Christopher Johansen har spilt sammen noen �r n�, s� er det f�rst i v�r at Beatservice i nord har f�tt ut debutlangspilleren. Et godt stykke arbeid er det ogs�, som regelmessig har kilt �regangene mine de siste ukene. Cordion presenterer stemningsfull og atmosf�risk musikk som nok vil bli et passende lydspor til sene sommerkvelder med lette linbukser og noe kj�lig leskende i umiddelbar n�rhet. Uttrykket er "nede", som man sier i jazzmilj�et, "stillferdig" og "s�kende" er ogs� passende beskrivelser. Gotan Project dukker opp som en referanse siden gjestende musiker Henrik Skram trakterer akkordion p� flere l�ter og bringer uttrykket n�rmere S�r-Amerika og den romantiske tangoens beherskere. Det er s�rlig p� spor som Indian Summer at Skram maner frem varme stemninger ved hjelp av knapperekkene, sammen med vokalen til Christopher Johansen. Indian Summer er s�nn sett en l�t med et visst hitpotensiale med en vakker melodi og et fengende refreng. Ikke hverdagskost innen norsk elektronisk musikk godt til venstre for R�yksopp og Ugress. Men forvent ikke et album stappet fullt av vokaldrevet tangofl�rt, for det tilbyr Cordion ikke - eller rettere sagt; ikke bare. Debutalbumet presenterer ogs� mer eksperimenterende sider som skyver referanserammen ut til de svevende arrangementene til Sigur R�s, eller det s�kende uttrykket til Matmos. Som et bakteppe i lydbildet kan man ogs� spore koblinger til mer minimalistiske elektronika-uttrykk som det til Fennesz, Oval eller v�r hjemlige helt Aleksander Rishaug. At lydbildet er krydret er et mildt understatement, og for de med fininnstilt anlegg og �rer er det mye � hente bak de mest �penbare elementene i lydbildet. Uttrykket er, som jeg fortvilet fors�ker � formidle, sprikende. Sikkert s� sprikende at de som fremholder vokalen som en forbannelse innen elektroniske musikkuttrykk nok vil styre unna produktet av den grunn, mens de som "bare elsker stemmen til han med brillene i R�yksopp" nok vil oppfatte deler av albumet som sv�rt lite tilgjengelig. Da sitter Cordion igjen med oss som befinner seg et sted midt i mellom, og som b�de setter pris p� vokal og et eksperimenterende lydbilde. For mitt vedkommende har Cordion levert et av �rets sterkeste skiver innen den norske elektronikasjangeren. Og det sier ikke s� lite.
(5/7) Tom-Erik L�nner�d
Spirit
Skuffet over siste Massive Attack, sier du, den nye verdensrekordholderen i form-fremfor-innhold "100th Window?" Da kan du trygt se til hjemligere breddegrader, n�rmere bestemt Oslo og Cordion; duo best�ende av Tommy Jansen og Christopher Johansen. De kan rent estetisk sett minne om det nevnte Bristol-eks-kollektivet; tiltalende knuskt�rr elektronika av den typen mine billige og d�rlige engelske h�yttalere har store problemer med � yte rettferdighet, ispedd relativt store doser "organisk" lyd. Spesialet her i g�rden er en sterkere orientering mot europeisk musikk. Litt s�nn Weimar-republikk/Tom Waits-ting her. Masse parisisk trekkspill der. Og et generelt slektskap til siste tiders islandsk musikk - s� som Sigur R�s, M�m og Bj�rk. Melodier har de ogs�, men ikke "hele" veien hjem. Etter hvert som albumet skrider frem, og trekkspill-trikset dukker opp igjen og igjen, stivner rundt tretti prosent av det store gliset man satt med under de femten f�rste minuttene - sanger erstattes av stemninger, og det er som regel et d�rlig bytte, synes jeg. Det forhindrer ikke Cordion i � v�re en aldri s� liten minitriumf av en debut.
(4/6) Morten St�le Nilsen
Nordlys
Solsikke p� anabole steroider.
Ny fin utgivelser fra Troms�s eget elektroniske plateselskap, Beatservice, og det er en forn�yelse � si b�de "velkommen" og s�rlig "tusen takk for at dere kom!" til duoen Cordion fra Oslo, alias Tommy Jansen p� elektronikk og Christopher Johansen p� vokal. Mollstemte stemninger med en tidvis trekkspilleim av parisiske bakgater, en melankolsk vokal mot beskjedene synttepper og sm�hissige beats som knitrer mer enn de sl�r. Minus for at helhetsinntrykket kan bli noe monotont og stillest�ende, men dette veies nesten helt opp av at dette albumet kan sl� en h�ndfull usedvanlig flotte l�ter i bordet. Mektige "Sleepers Masterpiece" vokser for hver gjennomlytting som en solsikke p� anabole steroider og fortjener listeplasseringer, men ogs� den vakre "Undertow" og sjarmerende "Indian Summer" burde gitt Cordion st�rre oppmerksomhet. Duoen er ventet nordover til Insomnia-festivalen senere i �r. Velkommen, som sagt.
(4/6) Danny J. Pellicer
Nettavisen
Stemningsfullt, halvelektronisk, halvorganisk og ikke minst sf�risk (en klassiker blant anmelderklisjeer) er stikkord n�r musikken til den Oslo-baserte duoen Cordion skal beskrives. M�m og Sigur R�s er allerede brukt som pekepinn p� hvor dette ligger, men Labradford m�ter filmmusikken til Am�lie kan ogs� gi noen en viss id�. I hvert fall er dette tiltalende lytting p� d�sige v�r- og sommerkvelder.
Martin Thronsen
Bergens Tidende
Cordion lager sjarmerende deppemusikk for den elektroniske avant-garde.
Det er litt vanskelig � plassere Tommy Jansen og Christopher Johansen i noen spesiell b�s. Men det er likevel fristende � pr�ve. Helt i bunnen finner du elektronika av knirke/klikke/knitre-typen som har v�rt perfeksjonert av gutta p� Smalltown Supersound. Men over dette er det lagt p� lag med akustiske instrumenter som trekkspill og fiolin, som gj�r at stemningen blir rykket opp fra microchip'ene og plantet i den gode jorden rundt middelhavet. Her f�r musikken vokse og spire, mens det vannes flittig med Johansens vokal, som kan minne om en poding av Erlend �ye og Thom Yorke. Det hele er vakkert og ikke s� rent lite s�rt, men etter tretten spor f�les formelen noks� repetitiv. S�rlig vokalen har begrenset spennvidde etter � ha blitt utsatt for filter etter filter. Men den Oslo-baserte duoen har like fullt kommet opp med en id� som ikke virker oppbrukt med en gang den kommer ut av esken.
(4/6) Walter N. Wehus
�stlendingen
Denne norske duoen leverer her en ualminnelig lovende debut. Dette er f�rst og fremst et electronica-prosjekt, men en meget dyktig vokalist, Christopher Johansen, og utstrakt bruk av "ordentlige" instrumenter som trekkspill, orgel og fiolin, foredler dette albumet. Skiva er full av vakker musikk og sakrale stemninger og fortjener absolutt � bli utforsket n�rmere.
(5/6) Per Kristian Hansen
Exact
Etter en intro som egner seg ypperlig til bisettelser, mykner det litt opp for Tomy Jansen. Dette er et klanglandskap der de varme organiske lydene pakker seg rundt all elektronikken. Christopher Johansens vokal gj�r stemningen komplett, flytende melankolsk. Til tross for en meget distinkt sound, klarer gutta � variere og bruke alle tekniske muligheter til sin fordel. Dersom du ikke forelsker deg n�rmest umiddelbart i Cordion, blir det allikevel litt i meste laget etter 13 l�ter. Spesielt bruken av vocoder-effekter er irriterende un�dvendig her.
(4/6) KD
Spot
Cordion er lavm�lt elektronika med akustisk krydder. Ei plate som godt kan settes p� f�r du legger deg og glir inn i en komatilstand. �pningskuttet Woke Up In Monterosso starter med gresshoppe-lyder og dype basstoner. En veldig rolig oppv�kning, og etterhvert noen franske trekkspilltoner, i retning musikken til flimen om en viss Amelie Poulin fra Montmartre. Vi f�r klokkespill i �Sleeper Masterpiece�, og her kommer Christopher Johansens vokal inn. Det fortsetter lavm�lt og anonymt, litt for anonymt til tider. Det er et melankolsk og lavm�lt landskap vi beveger oss sakte og d�sende i. Elektronikk er blandet med akustiske instrumenter som trekkspill, kontrabass og strykere. Cordion kan gi assosiasjoner til islendningene i M�m, og fet.Sigur R�s av og til Bj�rk. Tommy Jansen spiller de fleste instrumenter og har programmert elektronikaen. Henrik Skram st�r bak det franskinspirerte trekkspillet som blant annet gir et solid l�ft til Snutt og Indian Summer. Den m�rkere og relativt dystre Sincerely runder av skiva. Et lovende debutalbum dette, men til tider blir det litt for lavm�lt og p� grensa til kjedelig.
(4/6) Lars Georg Fordal
Geiger
Det norske tomandsband Cordion, der best�r af sangeren Christopher Johansen og Tommy Jansen, der styrer elektronikken, har efter mange anstrengelser udgivet deres debutalbum. Endnu et elektronisk udspil fra det fjerne nord, n�rmere betegnet den sprudlende scene i Oslo, har s�ledes - via pladeselskabet Beat Service, der is�r er kendte for deres elektroniske udgivelser blandt andet med kunstnere s�som Biosphere og Slowpho - fundet vej til de danske pladebutikker.
Cordion, som ogs� er titlen p� debutalbummet, er blevet sammenlignet med kunstnere som Bj�rk, Matmos og Opiate, samt M�m og Sigur R�s. Og den f�rste tanke, man f�r, n�r man lytter til albummet, er da ogs�, at Cordions set-up virker meget velkendt, specielt set i forhold til den lange r�kke af kunstnere, der har kastet sig over den samme form for instrumenter og elektroniske virkemidler. Cordions melodier er melankolske og "fine" - og i h�j grad baseret p� en efterh�nden genkendelig og vidt udbredt dosis af click�n�cut, diskrete elektroniske str�mninger og akustiske instrumenter s�som violin, cello, bas og harmonika. Cordion form�r dog stadigv�k at forny genren og finde sit eget st�sted. Og det skyldes is�r Christopher Johansens vokal, der er meget fremtr�dende, til tider n�rmest sk�rende, men ogs� s�rdeles stemningsfuld.
N�r man h�rer albummet f�rste gang, l�gger man nok mest m�rke til nummeret "Sleeper Masterpiece", en meget i�refaldende sang, der har potentiale som et rigtigt fint radiohit p� P3. Dog har den n�ste sk�ring, den hjertesk�rende ulykkelige k�rlighedssang "Home" mere nerve og er idet hele taget mere sofistikeret.
S�ledes veksler albummet mellem sm� popperler og electronica. Over alt p� albummet finder man steder med fine sm� detaljer, der i h�j grad skyldes den m�de, Cordion bruger deres instrumenter p� - blandt andet den dybe cello, bassen og violinerne, som p� fineste vis underst�tter melankolien, alt i mens den afd�mpede vokal og de sm� fine click�n�cut-lyde bliver v�vet sammen til en r�kke s�rgmodige sange om fortabt k�rlighed, hede, l�ngsel og afrejse og stemninger - blandt andet p� det f�rste nummer, "Woke up at 5 in Monterosso", der beskriver en tidlig morgen i Italien.
Meget lig Bj�rk form�r Cordion at forene fine, detaljerige elektroniske toner med sang og akustiske instrumenter og strygerarrangementer. De to unge herrer har da ogs� tilst�et at have lyttet intensivt til albummet Vespertine i l�bet af deres egne indspilninger. Og det er da ogs� n�rliggende at placere Cordion som et slags maskulint modspil til Bj�rks musikalske pr�stationer p� s�vel Debut som Vespertine.
Derfor er det heller ikke dette album, man skal investere i, hvis man �nsker musikalske udfordringer. Man kan p� ingen m�de kalde Cordion et specielt nyskabende band, da deres kompositioner, som tidligere n�vnt, ligger sig t�t op af, hvad andre skandinaviske musikere og bands inden for denne sammenblanding af elektronik og akustiske instrumentering har arbejdet med de senere �r. Cordion form�r dog alligevel at skabe et meget stemningsfuldt og varieret album. Et album, der er perfekt som underl�gningsmusik til et roligt og afslappet �jeblik i en stresset hverdag og burde v�re i stand til efterlade folk, der b�de kan lytte til click�n�cut og harmonikasoloer i en henf�rt trance.
Mette Kathrine Nielsen
Gaffa
Da electronica-scenens s�gelys for f� �r siden rettede sig mod Skandinavien, stod Beatservice Records som den ypperste leverand�r af norsk kvalitetslyd. Siden har opm�rksomheden langsomt forladt Norden og Beatservice. Det betyder dog ikke, at selskabets udgivelser er blevet d�rligere. Et godt eksempel er dette debutalbum fra Cordion, som best�r af to unge herrer fra Oslo. Christopher Johansen synger, og Tommy Jansen er chef for instrument-parken, hvis udgangspunkt er en laptop med click�n�cuts-settings. Der er dog heldigvis ogs� lyde fra akustiske instrumenter p� pladen � herunder violin, cello, bas og harmonika, som prim�rt betjenes af g�ste-musikere. Albummets elektroniske base tr�kker p� inspiration fra tyske ~scape records samt Matmos - og duoen erkender ogs�, at Bj�rks Vespertine var med til at forme deres udtryk. Trods de forslidte forbilleder er Cordion relativt forfriskende. Det skyldes prim�rt Johansens udtryksfulde vokal samt de klassisk klingende toner, der fungerer fint i samspil med computer-elementerne og l�gger et sl�r af melankoli og originalitet over de 13 numre. En rigtig efter�rsplade.
(4/6) Jakob Rosenbak
Newz
Norsk syntetmusikduo av det stillsamma slaget. De �r inte fr�n Bergen utan fr�n Oslo men g�r in�tv�nd triphop med mycket ljudpyssel i alla fall. Ni vet, fraggat digitalbrus, statiska st�rningar, vinylknaster och trattgrammofons�ng. Som n�r man fejkar repor och fladder i en rockvideo f�r att efterlikna en super-8-film. Detta g�rs �ver varma str�kar och dragspel. I sina b�sta stunder �r det n�stan sakralt. Alltf�r ofta �r det klagande, gl�migt och lika irriterande som en jobbig nattradiol�t utan �nde. �r inte s�ker p� att texterna �r helt nattsvarta, men med den h�r inramningen blir det ob�nh�rligen introvert och melankoliskt f�r hela slanten. Kan vara n�got f�r den som tycker att Sigur R�s borde laseras med lite brun �ngest fr�n David Lynch debutfilm Eraserhead.
Niclas Sahlstr�m
Limbo Central
In the biography they compare Cordion with "musical landscape of the Berlin-scene", Bj�rk, Opiate and Matmos, if anything should sound interesting this would be it I guess. Well as all the band on Beatservice Cordion also has their roots in Norway. One thing I really like like about Cordion is that they have used some acoustic instruments like accordion, dubble bass and some strings which works really well with their music. The music is backuped with a very good male jazz-like voice performed by a Christopher Johansen. This isn't a very happy album, it more melancholic and subtle as the bio states which really sutes me since I'm not really into the happy, happy kind of music. If you like Norwegian music, try to find this album, it will blow you away.
(4/5) Pierre B Jonsson
Main // Information // History // Artists // Releases // Live // Mailorder |